dcsimg  - Rambøll i Danmark
     
|
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Eksprestog til fremtiden

Helsingfors til Stockholm på under en halv time? Nej, det er ikke en utopisk fantasi – planerne om Hyperloop højhastighedstog bliver stadig mere realistiske.

 
 

Af Michael Rothenborg og Andrew Somerville

Det lyder som en langt-ude science fiction film fra 1970’erne: At sende en tog fyldt med mennesker gennem et gigantisk rør. Da røret er stort set lufttomt, kan toget køre over 1.000 km i timen, meget hurtigere og mere klimavenligt end et fly – og cirka tre gange så hurtigt som den hidtidige rekord i højhastighedstog, det japanske Shinkansen.

Men selv om det virker utopisk, kan Hyperloop være på vej til en by tæt på dig inden for et tiår – og dermed løse rigtig mange trængselsproblemer.

”Jeg ser positivt på projektet, som vi løfte den nuværende togteknologi til et helt nyt niveau”, siger Folke Snickers, professor og forskningsleder på KTH, Royal Institute of Technology i Sverige.

Idé fra Elon Musk

Han er ikke alene med sin optimisme. Hyperloop er talrige gange blevet fremhævet som fremtidens transportmiddel, og førende teknologimagasiner som The Wire og TechNewsWorld skriver mere positivt om teknologien end for blot et år siden. Blandt dem der flirter med teknologien er franske SNCF og den største investor i Uber og Airbnb, Shervin Pishevar, og ingeniører fra MIT (Massachusetts Institute of Technology) har designet prototyper på de passager-‘kapsler’, der i givet fald skal bruges.

Det var den amerikanske entreprenør og Tesla Motors-topchef Elon Musk, der 2012 først så Hyperloop for sig som ’det femte transportmiddel’ – en effektiv måde at konkurrere med fly og biler (og busser og almindelige tog).

To teknologikoncerner tester og konkurrerer om at blive den første, der gennemfører et projekt: Hyperloop Transportation Technology (HTT) og Hyperloop One. Sidstnævnte har bl.a. Deutsche Bahn, arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group og konsulentfirmaerne KPMG og Rambøll som partnere.

Testrute undersøges

Ranbøll er i færd med at med at gennemføre en forundersøgelse af muligheden for en testrute af Hyperloop mellem Turku og Helsingfors i Finland. Det er et led i planerne om at forbinde Helsingfors med en anden nordisk hovedstad, Stockholm. Hvis røret realiseres, vil det blive muligt at tilbagelægge de 500 km på under en halv time.

Initiativet til forundersøgelsen kommer fra byen Salo, der har underskrevet en hensigtserklæring med Hyperloop One om at blive den første by langs den foreslåede Helsingfors-Stockholm-rute.
"Ideen med at transportere varer og mennesker hurtigere og billigere på denne helt nye måde skaber store fordele, som er tydelige i cost-benefit analyser," siger stadsarkitekt Jarmo Heimo fra Salo.

Økonomisk kører det

Det kan bl.a. ses i en mere generel forundersøgelse, som Rambøll lavede i fjor sammen med KPMG. Omkostningerne ved Helsingfors-Stockholm-projektet forventes at ligge omkring 19 milliarder euro. Det lyder af meget, men er dog stadig billigere end traditionelle højhastighedstog projekter som britiske London-Birmingham.

Desuden skal der indregnes faktorer som billetsalg, sparet transporttid og andre fordele, der er forbundet med at skabe et ny, super-byområder på fem millioner mennesker - en mega-region langt større end Storkøbenhavn-Malmø. Det kan samlet give en årlig gevinst på 1,15 milliarder euro.

”Vores faglige ekspertise her er bl.a. inden for geoteknisk arbejde i klipper og bjerge, og miljøplanlægning af en tunnel under Østersøen”, forklarer Malcom Sjödahl, chef for Business Development i Rambøll Sverige.

 

 

Related articles

 
Walk this way
Cities around the world have been implementing cycling strategies for the past 10 or 20 years. Walking strategies are still rare – but on the go.
Learn more
Visualisering af passagerer, der går ombord på et hyperloop tog. Credit: Hyperloop One
Investigation into Hyperloop moves forward
Read the news item on Hyperloop One from 6 March 2017

Contact

Malcolm Sjödahl
Head of Business Development Ramboll Sweden
T+46 (10) 6156046
Emalcolm.sjodahl@ramboll.com