dcsimg Sådan bliver København smart i en fart - Rambøll i Danmark
     
|
 
 
 
 
 
 
 

Sådan bliver København smart i en fart

Intelligente transportsystemer kan afhjælpe en stor del af trængselsproblemerne i storbyer – hvis ikke kun teknologien, men også helheden er smart. Stor nordisk konference sætter fokus på Smart Mobilty. 
 

Af Søren Brøndum og Søren Hansen, hhv. Executive Director for Transport og projektdirektør i Rambøll. Kronik også bragt i Ingeniøren.

København har kurs mod massiv trængsel. Kommunens seneste befolkningsprognose fra marts 2017 viser, at de nu 600.000 københavnere vil blive over 700.000 i 2030 – og formentlig tæt på 800.000 i 2040. Det vil lægge yderligere pres på vejnettet i og omkring København, der som alle pendlere ved, ofte sander til.

Her er der mange, der udråber ’Smart Mobility’ – intelligente transportsystemer - som løsningen. Og det kan det også blive. Men kun hvis man ikke nøjes med at tænke smalt i transport-teknologi, men indtænker alle aspekter af infrastrukturen på en holistisk facon. Mobiliteten i byer bliver ikke smart, bare fordi teknologien er det.

Et eksempel er førerløse biler. De kan få flere til at tage bilen frem for metroen eller cyklen – fordi man pludselig har meget større mulighed for at gøre andre ting, mens man kører.

København har som andre nordiske byer ambitioner om at blive en såkaldt Smart City, hvor ting som udendørs lys, parkering, mobiltjenester, signalsystemer, sensorbaseret skybrudssikring, overvågning af infrastruktur og intelligente energinet-ydelser kan blive (videre)udviklet, dokumenteret og skaleret – og samlet på ét netværk.

Der er mange Smart Mobility-initiativer, som hovedstaden vil kunne få glæde af. Her er to af de mest effektive:

App med bedste transportløsning

Det første tiltag er Mobility as a Service, som borgerne i Helsinki allerede har stor glæde af via den finske tjeneste MaaS Global, der nu har erklæret sig parat til at investere millioner af euro i at udbrede tjenesten i den danske hovedstad.

MaaS er kort fortalt en app, der guider brugeren frem til den bedste og mest bekvemme transportløsning, hvad enten det er kollektiv trafik, taxi, delebil eller -cykel. Visionen er at mindske behovet for at eje egen bil og dermed løse storbyernes voksende trængselsproblemer.

Som MaaS Global har påpeget, har København potentialet til at blive en showcase for hele verden. Hovedstadsområdet er stort nok og relativt isoleret, transportudbuddet er godt og så er befolkningen åben for innovation. Men det kræver at alle transportudbydere støtter op, deltager aktivt og bliver en del af MaaS platformen.

MaaS arbejder i øjeblikket på at få de danske politikere og transportudbydere med på vognen, og det kan vi kun bakke op om. Rambøll præsenterer vores bidrag til MaaS på Nordic Edge i Stavanger fra den 26. september – den største konference om Smart Mobility i Norden i år.

Smart parkering

Det andet tiltag, der kan implementeres relativt hurtigt og med stor effekt, er, hvad man kunne kalde smart parkering.

I dag består en uforholdsmæssig stor del af trafikken i Københavns indre by – op mod en tredjedel – af folk, der cirkulerer efter en parkeringsplads. Hvis man monterer en detektor i parkeringsbåsene, vil man med en app kunne se, hvilke pladser der er ledige – og man vil i en videreudvikling af systemet kunne reservere dem.

Man kan således via GPS systemet blive ledt til den parkeringsbås, der ligger nærmest den endelige adresse – og dermed forhindre en stor del af den cirkulerende, parkeringssøgende trafik.  Systemet kan blive endnu smartere med en udvidet gadenavnstavle, som kan vise hvor mange P-pladser, der er ledige i gaden – så man ikke behøver at køre ned gennem den, fordi man allerede ved indgangen kan se, at der ikke er ledige pladser.

Systemet er i funktion i en række parkeringshuse, for eksempel i IKEA Vangede, RO’s torv i Roskilde og Lyngby Storcenter og har vist at parkeringspladserne bliver udnyttet bedre og med større tilfredshed hos kunderne. Det skaber en større udnyttelsesgrad på de eksisterende P-pladser - og dermed et mindre behov for etablering af nye pladser.

En detektor er en relativ beskeden udgift på godt 3.000 kroner, der skal ses i forhold til de mere end 300.000 kroner, det koster at lave en ny p-plads i en parkeringskælder, eller de mere end 100.000 kroner, det koster at lave det på terræn.

Disse to smart mobility-initiativer vil være virkelig smarte – også når man ser på helheden. Og de vil ikke kun kunne hjælpe København, men rigtig mange byer over hele verden.

Kontakt

Søren Brøndum
Søren Brøndum
Executive Director, Transport & Executive Director, Buildings (acting)
T+45 5161 6253
Estb@ramboll.dk
Wwww.ramboll.dk
Søren Hansen
Søren Hansen
Projektdirektør
T+45 5161 7604
Esh@ramboll.dk
Wwww.ramboll.dk