dcsimg Rambøll-ledet konsortium vinder rådgiverkontrakt på Femern-tunnel til 850 millioner - Rambøll i Danmark
Visualisering af tog og biler på vej ind og ud af Femern Bælt Tunnellen
21. marts 2017

Rambøll-ledet konsortium vinder rådgiverkontrakt på Femern-tunnel til 850 millioner

Rambøll, Arup og TEC har vundet udbuddet for bygherrerådgivning på den kommende Femern forbindelse mellem Danmark og Tyskland. Den kombinerede vej- og togforbindelse realiseres med en sænketunnel, der med en længde på 18,1 km bliver verdens længste.
 

Som bygherrerådgiver skal Rambøll-Arup-TEC konsortiet fortsat være hovedrådgiver for Femern A/S, der er ansvarlig for at designe og planlægge den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland. Konsortiet har siden april 2009 samarbejdet om designet på sænketunnelen og vinder altså nu også udbuddet for bygherrerådgivningen på tunnelen under Femern Bælt, som er et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter. Den samlede kontrakt løber over 15 år og forventes at have en værdi på 850 millioner kroner.

Rambøll-Arup-TEC er med mere end 30.000 medarbejdere tilsammen blandt verdens førende rådgivere inden for bl.a. tunneler. Referencelisten omfatter nogle af verdens største infrastrukturprojekter, bl.a. tunnelen under Øresund, Citytunnelen i Malmø, Medway-tunnelen i England og Amsterdams og Københavns metrosystemer. Konsortiet kan se frem til, at op mod 70 højtuddannede medarbejdere skal beskæftige sig fuld tid med rådgivning på det store projekt i byggefasen, hvilket løber op i omegnen af 1 million mandetimer for hele konsortiet. Det glæder Søren Brøndum, Executive Director for Transport i Rambøll Danmark og bestyrelsesformand i konsortiet:

”Det er glædeligt, at vi har vundet opgaven som bygherrerådgiver for et så vigtigt projekt som Femern-forbindelsen. Projektet er fagligt udfordrende og komplekst, hvilket passer godt til vores specialistbredde i Rambøll. Samtidig har vi i konsortiet allerede et indgående kendskab til projektet fra designdelen. Jeg ser frem til det fortsatte samarbejde både i konsortiet og med bygherren,” siger Søren Brøndum.

Femern A/S ser også frem til samarbejdet. 

”Femern A/S har modtaget et godt og kvalificeret tilbud fra Rambøll-Arup-TEC konsortiet. Valget af Rambøll-Arup-TEC som vores kommende bygherrerådgiver giver os mulighed for at modtage højtkvalificeret bygherrerådgivning til projektet, herunder naturligvis særligt når anlægsprojektet for alvor går i gang efter den tyske myndighedsgodkendelse,” siger Henrik Christensen, Teknisk direktør, Femern A/S.

Fakta om Femern-forbindelsen

Tunnelens samlede længde bliver 18,1 km fra tunnelmunding til tunnelmunding. Dette er ca. fem gange så langt som Øresundstunnelen og tre gange så langt som Trans-Bay Tube Bart Tunnel i San Francisco, der i dag er verdens længste sænketunnel. Med 110 km i timen på motorvejen giver det bilisterne en rejsetid i tunnelen under Femern Bælt på ca. 10 minutter. Togpassagererne vil være syv minutter om rejsen fra kyst til kyst.

Rambøll-Arup-TEC Joint Venture:

  • Rambøll, Danmark
  • Arup, UK
  • TEC Tunnel engineering Consultants, Holland

Kontakt

Søren Brøndum
Søren Brøndum
Executive Director for Transport & Buildings (acting)
T+45 5161 6253
Estb@ramboll.dk
Wwww.ramboll.dk