dcsimg It-chefer undervurderer behovet for tiltrækning af talent - Rambøll i Danmark
    
|
26. oktober 2017

It-chefer undervurderer behovet for tiltrækning af talent

Kunden skal i centrum, lyder det samstemmende fra landets it-chefer og deres direktører. Men når talen falder på talent, hører enigheden op. Det viser årets IT i praksis® fra Rambøll og DANSK IT.
 

Af Martin Christiansen og Maj Westh Johansen

Hvis it-cheferne og topdirektørerne skal kunne levere bedst muligt på forretningsstrategien, må kundenærhed og kundefokus forbedres. Den indsats topper prioritetslisten hos både CIOs og CEOs viser IT i praksis® 2017-2018. Samme toner kommer fra de CEOs, der står i spidsen for landets mest succesfulde virksomheder, de såkaldte best-practice virksomheder.

-> Download IT i praksis

It-cheferne og forretningsdirektørerne fremhæver ligeledes effektivitetsforbedringer og digitalisering af produkter og services. Men her holder det symbiotiske forhold også op. En nærlæsning af prioriteterne afslører, at særligt it-cheferne undervurderer vigtigheden af at tiltrække og fastholde talentfulde medarbejdere.

Talentarbejde rangerer lavt
Når Rambøll og DANSK IT spørger forretningsdirektørerne, hvad der skal til for at realisere strategien, rangerer talentarbejdet på en fjerdeplads – og en tredjeplads hos best practice-direktørerne. It-cheferne derimod melder ind med så mange andre prioriteter, at talentpleje ryger ned på en 14. plads. ”Bekymrende” siger direktør i Rambøll Management Consulting, Steen Christensen:

- Jeg kan godt forstå, at der er meget, der fylder hos it-cheferne, men det er bemærkelsesværdigt, at tiltrækning og fastholdelse af talent bliver vægtet så lavt. Vi er i en branche, hvor det at få fat i de klogeste hoveder er og bliver en hård kamp, og her må man også være dygtig til at fastholde og videreudvikle de medarbejdere, man nu engang har. Som it-ansvarlig kan man have nok så lang en dosmerliste – hvis ikke man har de rette medarbejdere til at udføre arbejdet på kort og lang sigt, så spænder man ben for sig selv og vil dermed være rigtig dårligt stillet til at levere på strategien, siger Steen Christensen.

Mangel på digital kompetenceudvikling i den offentlige sektor

Heller ikke i det offentlige er digital talent- og kompetenceudvikling af medarbejdere en topprioritet. Faktisk viser IT i praksis®, at hele 53 procent af offentlige virksomheder ikke har en strategi for at udvikle medarbejdernes digitale kompetencer, og det til trods for at kun hver sjette offentlige virksomhed vurderer, at medarbejdernes digitale kompetencer svarer til, hvad de har behov for.

- Underskuddet af digitale kompetencer i det offentlige er i sig selv bekymrende, men endnu mere bekymrende er det, at så få har langsigtede planer om at gøre noget ved problemet. Den digitale interaktion med borgerne vil kun vokse, og derfor er det vigtigt, at medarbejderne bliver klædt på til opgaven, da det ellers risikerer at gå ud over både trivslen på arbejdspladsen og den offentlige service, siger Rikke Hvilshøj, adm. direktør, DANSK IT.

Rikke Hvilshøj tilføjer samtidig, at der i stadig flere områder inden for det offentlige er stigende behov for digitale kompetencer også på længere sigt.

- I takt med at stadig flere områder i den offentlige sektor digitaliseres, stiger behovet for medarbejdere med de rette digitale kompetencer. Det gælder lige fra sosu-assistenten, folkeskolelæren, sagsbehandlere til it-specialisterne. Alle medarbejdergrupper får i stadig højere grad behov for at få udviklet deres digitale kompetencer, og derfor er det vigtigt at finde opskriften på, hvordan man klæder alle på til fremtiden og finder ud af, hvor der skal sættes ind.

Vil styrke it-sikkerheden

Et af de områder, hvor man er klar over, at der skal sættes ind, er inden for it-sikkerhed. Her viser IT i praksis® 2017-2018, at det at styrke indsatsen i forhold til it-sikkerhed er det område, der prioriteres højest i offentlige virksomheder. 

- Store it-nedbrud som følge af ondsindede aktører og den nye persondataforordning, og de krav den stiller til systemer, organisering og kompetencer, har for alvor fået it-sikkerhed på dagsordenen hos ledelserne, siger Steen Christensen.

Selvom it-sikkerheden er blevet et prioriteret fokusområde, vurderer kun 57 procent, at de har kapacitet og kompetencer til at forberede sig til kravene i EU’s persondataforordning, der allerede træder i kraft 25. maj 2018.

- Persondatafordringen er et godt eksempel på, hvordan digitale kompetencer og forståelse bliver stadig mere vigtig for alle medarbejdergrupper. Den nye forordning kræver ikke kun meget af it-systemer – den kræver også mere uddannelse af de enkelte medarbejdere, som sidder med borgernes data, lyder det fra Rambøll-direktøren.

Rambøll og DANSK IT anbefaler, at de nye krav fra EU’s nye databeskyttelsesforordning ses som en anledning til at høste forretningsmæssige gevinster, når man alligevel skal kortlægge og justere systemer og processer samt udvikle nye kompetencer i forbindelse med forberedelserne til at opfylde kravene.

 

Bliv klogere på emnet

 
it i praksis dk
Få alle indsigter fra årets IT i praksis®

Download den her.

Læs mere om selve undersøgelsen
og se de strategiske udfordringer fra 2016.

Kontakt

Steen Christensen
Direktør
M5161 7878
Estec@ramboll.com
Asger Højen Danielsen
Asger Højen Danielsen
Senior Manager
M5161 7986
Eashd@ramboll.com