dcsimg Han skal binde Rambøll sammen på tværs af 35 lande - Rambøll i Danmark
    
|
14. februar 2017

Han skal binde Rambøll sammen på tværs af 35 lande

Kan man strømline og standardisere 800 medarbejderes arbejde på tværs af 35 lande? Den udfordring har Bo Pedersen, ny direktør for Rambølls globale supportorganisation, kastet sig over.
 

Som øverste chef for knap 800 medarbejdere inden for HR, økonomi, it, facility management og indkøb, skal han sammen med et nyt internationalt ledelsesteam opbygge en endnu mere robust, kompetent og strømlinet supportorganisation i den rådgivende ingeniørvirksomhed. Det skal frigive flere ressourcer i kerneforretningen til at være mere for kunderne.

Rambøll er gennem de seneste år vokset fra at være en hovedsagelig nordisk rådgiver til en integreret og international virksomhed med over 13.000 medarbejdere af 80 forskellige nationaliteter i 35 lande. Alene de sidste fem år har virksomheden fået mere end 3000 nye medarbejdere, er rykket ind i 14 nye markeder og andelen af omsætningen uden for det nordiske marked er steget fra 18 til 34 procent af den samlede omsætning. 

En fælles modus operandi

”I takt med at Rambøll er vokset til succesfuldt gennem både organisk vækst og en række internationale opkøb, har vi fået flere og flere forskellige måder at supportere forretningen på i vores forskellige lande. Vi samler nu alle de mange blomster til en samlet buket, så at sige. Min vigtigste opgave bliver at skabe én fælles Rambøll modus operandi at gøre tingene på i vores forskellige funktioner i forretningsenhederne i forskellige lande, hvad enten det drejer sig om at standardisere rekruttering- og lønforandringsprocesser, regnskabs- og controllingprocesser eller it-systemer. Vi skal strømline for at blive bedre til at understøtte forretningen på tværs og samtidig fylde mindst muligt i forretningens bevidsthed i hverdagen”, siger Bo Pedersen, direktør for Rambølls supportorganisation.

Hans første opgave bliver at få samlet kollegerne i en fælles organisation og få fastlagt planerne for etablering af, nye globale kompetencecentre inden for HR og økonomi, fælles og bedre processer og systemer, integration af nyligt tilkøbte virksomheder samt meget andet, som skal sikre både kvalitet, effektivitet og en skalerbar platform til fortsat vækst. En opgave, som han forventer vil tage to-tre år at gennemføre.

”Vi skal etablere fundamentet til, at Rambølls rejse de næste 10 bliver lige så succesfuld, som den har været se seneste 10 år”, siger Bo Pedersen.

Bred erfaring fra branchen

Bo Pedersen, 47, kommer fra en stilling som koncernøkonomichef i Rambøll. Han har været i den rådgivende ingeniørbranche i 20 år, de sidste 17 i Rambøll. Stillingen som global direktør for supportorganisationen er hans niende i rækken i den rådgivende ingeniørvirksomhed, hvor han tidligere har været bl.a. økonomi- og supportdirektør i Rambøll Danmark og har også ofte haft en vigtig finger med i spillet, når der skulle implementeres økonomisystemer. 

Han er uddannet økonom fra Århus Universitet og har suppleret med ledelseskurser fra Insead og IESE. Til daglig bor han med sin spanske kone Nuria og parrets tre børn på 15, 13 og 7 år i Furesø. Fritiden går med at være sammen med familien og tage på vandreture, senest med et højdepunkt af en tur i Andesbjergene på Sydamerikas vestkyst.


Kontakt

Bo Pedersen
Bo Pedersen
Managing Director, Support Organisation
T+45 5161 6624
Ebop@ramboll.com